dinsdag 7 april 2009

RESEARCH YVETTE Kinderprogamma's

Kinder-tv hoeft niet begrijpelijk te zijn

NIET BEKEND, gepubliceerd op 04 oktober 1995 00:00, bijgewerkt op 15 januari 2009 22:59
Nederlandse makers van jeugdprogramma's vinden dat kindertelevisie niet van begin tot einde begrijpelijk hoeft te zijn. Er mogen best moeilijke woorden in voorkomen. Ook van negatieve effecten van geweld en schuttingtaal op de kinderziel liggen de makers niet wakker. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek, uitgevoerd door de Sectie Kind en Media van de Rijksuniversiteit Leiden en de Kinderkast, een organisatie die de kwaliteit van jeugd-tv wil bevorderen door jaarlijks prijzen uit te reiken voor de beste jeugdprogramma's. Aan het onderzoek hebben ruim 160 makers van jeugdprogramma's uit 37 landen meegedaan.
Van onze verslaggeefster
AMSTERDAM
In de Top 5 van wat makers belangrijk vinden, staat dat programma's kinderen moeten onderhouden, geloofwaardig, informatief en origineel moeten zijn en met vakmanschap gemaakt.
Weinig waarde wordt gehecht aan het bieden van humor en ontspanning, ook de aanwezigheid van identificatiemodellen in jeugdprogramma's staat niet hoog op de lijst van de makers. Volgens het onderzoek zijn dit vrij opmerkelijke uitkomsten omdat humor en ontspanning juist zeer belangrijke ingrediënten zijn van het huidige tv-aanbod en omdat er in de literatuur over kinderen en tv vaak op wordt gewezen dat geschikte rolmodellen op tv een gunstige invloed kunnen hebben op de ontwikkeling van kinderen.
Programmamakers maken zich niet druk over het imiteren van agressief gedrag door kinderen als gevolg van een tv-programma. Kinder-tv mag volgens de geënquêteerden in beperkte mate wel degelijk vloeken, schuttingwoorden en te imiteren geweld bevatten, of angstreacties veroorzaken. Opvallend is dat programmamakers van de commerciële omroep zich het meest bezorgd tonen over mogelijke nadelige gevolgen van tv op kinderen. Medewerkers van de publieke omroep zijn minder bezorgd over angsteffecten, geweldacties en vloeken. Gezien het doorgaans grotere aanbod van avontuurlijke actieseries met geweld in het commerciële programma-aanbod zou het tegendeel eerder worden verwacht, aldus het onderzoek.

Bron: De Volkskrant, 15 jan 2009, Kinder-tv hoeft niet begrijpelijk te zijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten