dinsdag 7 april 2009

RESEARCH YVETTE kinder-tv

Kijkdichtheid Kinder-TV blijft achter
Er zijn de afgelopen jaren meer programma's gekomen voor kinderen, maar die zijn slechts iets meer naar naar kinderprogramma's gaan kijken. Van de totale kijktijd wordt bijna een derde deel naar kinderprogramma's gekeken en dit aandeel is sinds 1995 slechts licht gestegen. Het aanbod aan kinderprogramma's was in 1995 en 1996 min of meer ruim 10 uur per dag. Sinds de zomer van 1997 is dit aanbod explosief gestegen naar bijna 30 uur per dag.
Het aantal kinderen tussen 3 en 12 jaar is tussen 1995 en 1998 gestegen van 1,88 mln naar 1,94 mln. De kinderpopulatie is jonger geworden doordat het aandeel 3-5 jarigen is toegenomen ten koste van 9-12 jarigen. In 1995 keken kinderen gemiddeld 92 minuten per dag televisie, in 1997 nog maar 87 minuten per dag.In dezelfde periode is het aantal televisie zenders met kinderprogrammering toegenomen. In 1995 was RTL4 de marktleider in het tijdvak 7-19 uur (doelgroep 3-12 jaar) met 22% gevolgd door KinderNet met 15%. Drie jaar later, in de zomer van 1998 blijkt KinderNet stabiel op een aandeel van 14% te blijven, gevolgd door RLT4 en Nederland 3 (12%) en Fox Kids (10%). Dezelfde versnippering komt naar voren door alleen de marktaandelen kinderprogrammering te bekijken. In 1995 heeft RTL4 een aandeel van 37%, gevlogd door KinderNet met 30%. Halverwege 1998 heeft KinderNet ook een aandeel van 30%, gevolgd door Fox Kids (21%) en Nederland 3 (20%). De andere nieuwkomer Cartoon Network heeft een aandeel van 8%.
Titel onderzoek:
Kindertelevisiemarkt in beweging

BRON: Jan Bletz, Kindertelevisiemarkt in beweging, Secondsight

Geen opmerkingen:

Een reactie posten