dinsdag 7 april 2009

RESEARCH YVETTE kindertv

Kwaliteit kinder tv neemt sterk af
De kwaliteit van de jeugdprogramma`s van de publieke omroep is in de afgelopen twee jaar sterk afgenomen. De omroepen spiegelen zich meer en meer aan de commerciƫle zenders en hechten veel waarde aan de kijkcijfers. Het voorheen zo diverse aanbod aan jeugdprogramma`s is hierdoor verschraald.

Cathy Spierenburg, coordinator van de publieke kindertelevisie, geeft ronduit toe dat kijkcijfers allesbepalend zijn. Iedereen die zich niet nadrukkelijk met de kijkcijfers bezighoudt, is volgens haar geen tv-maker, maar een 'kunstenaar'. Het marketingdenken heeft definitief zijn intrede gedaan bij de publieke omroep. De opvoedende en vormende taak voert de publieke omroep intussen niet meer naar behoren uit.
Zo gaat de vroeger zo sterke zondagochtend van de publieke omroep tegenwoordig van start met een aflevering van Kabouter Plop. Net als 'De wereld van K3' is dit programma bijna gratis aan de Nederlandse omroepen aangeboden. Het Vlaamse concern achter Kabouter Plop en K3 ziet de zendtijd dan ook als reclame voor K3-producten en het pretpark Kabouter Plopland.
Verbazingwekkend is de stilte waarmee gereageerd wordt op de teloorgang van de kindertelevisie. Terwijl kinderen meer televisie kijken dan ooit tevoren, lijkt niemand zich druk te maken over de vraag of kinderen ook recht hebben op programma`s die zonder commerciele bijbedoelingen zijn gemaakt.
Bron: Radio.nl, 15 april 2007

Geen opmerkingen:

Een reactie posten