maandag 13 april 2009

RESEARCH DENNIS, Titel/ naam ontwikkkelen

In het kader -van we moeten nog wel een overkoepelende naam en namen voor de items bedenken- type ik toch wat research uit over 4 voor de hand liggende criteria over merknaamontwikkeling. Wie weet komt het van pas, om even te checken of onze namen daaraan kunnen voldoen.

Criteria voor merknaamontwikkeling
1.Toegankelijk
2.Onderscheidend
3.Associatief
4.Beschikbaar

Toegankelijk

Is de merknaam eenvoudig uit te spreken, te leen en te onthouden? Ook het onthouden is erg belangrijk. Lange en complexe merknamen zijn weliswaar onderscheidend, maar zijn niet eenvoudig te onthouden. Het is niet makkelijk een band op te bouwen met een merk waarvan je de naam steeds vergeet...

En:als je de naam alleen maar zou horen(in een radiocommercial), kun je hem dan correct opschrijven? Want als de doelgroep vervolgens online de bijbehorende domeinnaam intypt, moet dat niet tot frustrerende foutmeldingen leiden.

Onderscheidend
Een naam bedenken die aansluit op wat gebrieft is, dat is niet eenvoudig. Maar een naam ontwikkelen die ook nog eens binnen de markt opvalt, is nog lastiger. Toch is dit een criterium waaraan nieuwe merknamen per definitie moeten voldoen. Immers: een merk dat lijkt op andere merken binnen de branche kan haast onmogelijk een eigen plaats verwerven in de hoofden van de doelgroep. Het onderscheid moet wel vanuit eigenheid ontstaan. Vanuit missie, visie en waarden ontwikkel je een eigen merknaam die past bij het product (de dienst) en die tegelijkertijd duidelijk anders is dan andere merken.

Associatief
In de briefing voor merknaam ontwikkeling zal altijd informatie staan over eigenschappen van het product of de dienst, of gewenste associaties die in nieuwe merknaam moeten doorklinken.

Een eigenschap van de dienst kan zijn:'snelheid' bij koeriersbedrijven. Of 'onbegrensd' bij een vliegtuigmaatschappij. Voorbeelden van productie eigenschappen die terugkeren in merknamen vind je vaak terug in het schoonmaakmiddelenpad van supermarkten, waar toiletverfrissers met namen als 'Lemon' en 'Fresh' in de schappen staan. Bij diezelfde toiletverfrissers kom je ook merknamen tegen met een associatieve insteek: Brise Pacific Breeze, een naam die associaties moet oproepen met een prettige, zonnige en frisse omgeving.

Beschikbaar
Is de domeinnaam die hoort bij de ontwikkelde merknaam nog beschikbaar? Gebruikt een andere Organisatie de merknaam al? Dat kun je controleren bij het Benelux Bureau voor Intellectueel Eigendom. Via bedrijven als InterConnect (www.interconnect.nl) kun je controleren of de ontwikkelde naam ook online nog beschikbaaar is.


Thobokholt, B.,de Waal, B., Westbeek, M.(2008).Copy & Concept. Amsterdam, BIS Publishers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten