dinsdag 7 april 2009

RESEARCH MANNE identiteit

Verdieping Identiteit.

In de exacte wetenschap is identiteit iets wat vastligt. In je DNA is bijvoorbeeld af te lezen wie en wat je bent. Ook kun je hierin individuele verschillen terugvinden. Dit wordt ook wel je genetische identiteit genoemd (Wikipedia). Daarnaast heb je ook de identiteitstheorie van John Smart en Ullin Place (1956, Wikipedia) waarin ze stellen dat een mentale toestand gekoppeld is aan een fysiek proces. 

Deze twee visies op identiteit zijn concreet en in theorie meetbaar, maar gaan niet op wanneer je jezelf de vraag stelt: “ Wie ben ik?” Dan bevinden we ons op het domein van de geesteswetenschappen. En binnen dit vlak is identiteit een breed begrip welke cultureel en tijdsgebonden is en een langlopend vraagstuk vormt.


De Dikke van Dale


iden·ti·teit de; v 1 gelijkheid: zijn ~ bewijzen bewijzen dat men de persoon is voor wie men zich uitgeeft 2 eigen karakter


Verschillende vormen van identiteit

Aan het begin staat de persoonlijke identiteit. Wie ben jij?  Wat zijn de uiterlijke en innerlijke kenmerken. Vervolgens is er sprake van een sociale identiteit die verwijst naar de groep waar we ons toe rekenen en hoe je jezelf daar tot verhoudt.  En als derde is er de culturele identiteit deze ontstaat als een samenleving kiest voor een groepsverbondenheid die ze zelf definieert op grond van gemeenschappelijke waarden en normen. 

Ook in deze drie groepen zijn er nog onderverdelingen te maken. Zo is je online of digitale identiteit onderdeel van je sociale identiteit en is de nationale identiteit of zelfs pan-Europese identiteit onder te brengen bij de culturele identiteit.


Identiteit afhankelijk van de tijdsgeest

Als je in de traditionele samenleving (voor 1900) werd geboren als boer bleef je boer. Je persoonlijke identiteit stond vast. In de moderne maatschappij veranderde dit principe en gold het idee van krantenjongen tot krantenmagnaat. In onze huidige postmoderne maatschappij heerst het idee van de totaal maakbare identiteit:


“De persoonlijke identiteit wordt niet meer als een gegeven beschouwd, maar veeleer als een nooit eindigende opgave. De postmoderne samenleving heeft veel weg van een supermarkt van life styles, waarin het individu geacht wordt zijn identiteit ‘bij elkaar te shoppen’” (de Mul. 2003,191)


Het individu is hier actief  en bewust mee bezig. Dit zorgt voor een reflexieve dimensie binnen identiteit


Identiteit en nieuwe media 

Media en identiteit zijn aspecten die zeer nauw met elkaar verweven zijn. De media levert een groot deel van de  informatie waaruit wij onze identiteit kunnen vormen. Met de komst van de nieuwe media lijkt deze informatiebron onuitputtelijk te zijn geworden.  Lyotard schreef in 1987 al dat de postmoderne mens is opgenomen in een weefsel van relaties dat complexer  en mobieler is dan ooit en toen stond internet nog in zijn kinderschoenen.  De stormachtige manier waarop de media zich heeft ontwikkelt heeft, heeft ervoor gezorgd dat het identiteitsvraagstuk alleen maar complexer is geworden. 

De wereld wordt steeds ‘kleiner’. McLuhan spreekt dan ook wel van een Global Village (1964) Met name door het internet communiceert alles en iedereen met elkaar.  Op deze manier leven steeds meer persoonlijke en culturele identiteiten naast elkaar, waardoor het aanbod in de life style supermarkt steeds groter wordt

Volgens de Mul heeft met name de komst van het World Wide Web ervoor dat identiteit multimediaal, interactief en virtueel is geworden.  Denk aan bijvoorbeeld Myspace, Hyves Blogspot enz.


Identiteit binnen de Postmoderne, Gecomodificeerde, Visuele samenleving

Ik heb enkele colleges gehad van Carl Rhode waar hij vertelde over identiteitsvorming in onze hedendaagse samenleving. Ik vond zijn theorieĆ«n hierover erg interessant en actueel en wil jullie deze niet onthouden. 

Zijn uitgangspunt is dat wij leven in een postmoderne, gecomodificeerde, visuele samenleving. Het begrip postmodern behoeft geen uitleg meer. Comodificatie houdt in dat de productie-industrie binnen onze consumptiemaatschappij van alles een product maakt,. Zeep is bijvoorbeeld uitgevonden om je schoon te houden. Echter de industrie maakt tegenwoordig duizenden zepen voor duizenden verschillende individuen. Zeep voor de jonge vrouw, zeep voor de stoere man enz. Je koopt niet alleen zeep om je schoon te houden, maar ook om je identiteit kracht bij te zetten.  

De commerciĆ«le industrie maakt bijvoorbeeld de stoere man door middel van visuele reclame, vaak gebaseerd op stereotypering. Zij schotelen jou visueel de perfecte man en/of vrouw voor, waar jij aan moet voldoen. Ze maken je onzeker. Jij hebt een probleem en zij hebben de oplossing. Deze reclame is alom aanwezig in onze dagelijkse leefwereld. 

Als consument zijn wij al redelijk ‘numb’ geworden voor deze stereotypering en filteren er alleen uit wat wij persoonlijk belangrijk achtten, oftewel wat overeenkomt met onze identiteit.  Het positieve hieraan is dat wij wat betreft identiteitsconstructie een zee hebben aan mogelijkheden en keuzes, maar tegelijkertijd een woestijn van uitzichtloosheid. 


Literatuur

http://nl.wikipedia.org/wiki/Identiteit_

http://nl.wikipedia.org/wiki/Identiteitstheorie

Jos de Mul. Cyberspace Odyssee. Klement, Kampen. 2003

McLuhan, M. The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man, New York. 1964


Geen opmerkingen:

Een reactie posten